9 november 2014

HÖST (HÖJD) PUNKTER


Nu när hösten är fullt upptagen av att omfamna allt med sin minst sagt kala själ och vintern bara står och väntar på att yra in och ta över, finns det några saker som får mig att uppskatta tillståndet utomhus och håller höstdeppet på rimligt avstånd. Det första är utan tvekan musik. Jag har komponerat ihop några riktigt mysiga innesittande-akustiska-spellistor. Så i min lägenhet snurrar det på musik i bakgrunden största delen av min vakna tid. De andra fina är att jag vill stå i köket ännu mer än vanligt och koka mustiga höstgrytor och mysa runt med ett glas rött. Sen är jag även väldigt förtjust i julen och älskar att sitta uppe sent på nätterna  med tända ljus  och julpyssla.

Igår gjorde jag en riktigt lyckad maträtt inspirerad från Paulúns nya kokbok Fastfood. Det timjan -och rosmarindoftande kycklingfilér i ugnen tillsammans med sötpotatis, pumpakärnor och slutligen lite smulad fetaost över hela härligheten. Otroligt gott.

Just nu håller jag dock på med en lite med avancerad höstgryta med nötkött som fått stå i en marinad gjord på vin, vitlök, enbär och timjan i ett dygn. Det är ett långkok så nu står köttet och marinaden på spisen och jobbar med att bli mört. Tror det kommer att bli riktigt gott faktiskt. Receptet och bilder på resultatet kommer upp här snart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar