27 oktober 2015

BLI MEDVETEN

Det var bara för några dagar sen som jag snubblade över ett instagram-inlägg som hänvisade till den här videon: "101 reasons to go vegan".



Var ska jag börja. Efter att ha sett 15 min av filmen gjorde jag en beslutsam överenskommelse med mig själv att sluta äta kött. Efter en halvtimme att sluta äta mjölkprodukter och ägg. Det var som ett wake-up call, grundat på att jag hittills medvetet valt att förtränga vägen mellan fläskfilén på tallriken och uppfödningen bakom stängda dörrar. Att det smakar gott, räcker inte som argument och jag blir arg av att människan idag är så pass bekväm att den utan problem ignorerar det som finns rakt framför. Jag menar, jag har ju gjort det.

Okej, jag ville inte döma och peka finger innan jag visste fakta. Innan jag kollat ut för- och nackdelar. Vad innebär t.ex. ekologiskt och KRAV-certificerad uppfödning? Är det mer okej att frossa i mjölkprodukter och ägg än kött? Så jag läste på. Mycket. Den kunskap rikare som jag är nu känns viktig, och jag vill på nåt sätt förespråka om skillnaden och kvalitén på det produkter som vi kan köpa i mataffärer idag. För OM du vill fortsätta äta kött/ägg/mjölkprodukter och kanske understöda bönderna så understöd då KRAV-PRODUKTER. För guds skull. Skillnaden mellan o-ekologisk uppfödning och ekologisk är enorm och mer än en snygg och dyr förpackning i kyldisken.

Ska jag vara helt ärlig var jag så chockad över skillnaden mellan KRAV och icke-KRAV att jag inte riktigt kunde tro det. Jag tänkte automatiskt att det var en inlindad fasad för att trigga konsumtionen. Så jag läste på mer. Kollade upp certifikat, vad det innebar att vara eko-bonde, reglemente för uppfödningen och jämförde mellan olika former av uppfödning.

Här finns länkar till KRAV-uppfödning av:

Mjölkkor
http://www.krav.se/sa-har-produceras-ekologisk-mjolk

Grisar
http://www.krav.se/sa-har-produceras-ekologiskt-griskott

Värphönor
http://www.krav.se/sa-har-produceras-ekologiska-agg


Förutom att jag undersökte KRAV-marknaden så läste jag även på om att bli vegan (kommer som ett skiljt inlägg senare). Jag drog slutsatsen, efter att ha vägt för- och nackdelar, att fortsatt konumtion av kött/ägg/mjölkprodukter forfarande strider mot för mycket som jag står för etiskt för att fortsätta konsumera. Även om jag uteslutande skulle ha ätit KRAV-produkter. Jag vill även understryka att jag gjort detta beslut ENDAST av etiska skäl.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar