10 mars 2015

TRERÄTTERS





I helgen som var det inflyttningsfest hos min vän och jag hjälpte till med vår trerätters middag!
Till förrätt blev det bruschetta med halloumi, tomatröra och rostade solroskärnor. Riktigt gott...förutom att det blev lite svårt att hinna servera halloumin innan den hann bli seg.
Till varmrätt improviserade jag helt eftersom jag inte hittade något recept på det jag ville göra. Det blev iaf. rödvinsmarinerade kycklinglårfilér med timjan och bacon,  som serverades med örtsmörsbakade potatisar och ugnsrostade rotfrukter, garnerade med friterade ärtskott. Jag ville verkligen göra en marinad på rödvin, trots att det var kyckling, eftersom vi skulle dricka rött till maten sedan. Dessutom är kycklingens lårfiléer inte alls lika magert som vanliga filéer. Här är alltså receptet:

RÖDVINSMARINERADE KYCKLINGLÅRFILÉER MED TIMJAN OCH BACON.

ingredienser:
ca. 600 g kycklinglårfiléer
6 dl kryddigt vin
3 vitlöksklyftor
2 mindre morötter
3-4 schalottenlökar
Färsk timjan
2 msk soja
2 lagerblad
4 bacon
maizena till beredning
valfri olja/smör till stekning
salt och peppar

Gör så här:



  1. Hacka vitlöksklyftorna grovt och skär morötterna i bitar. Dela schalottenlöken i två delar (behåll en bit av "roten" kvar så faller inte löken isär). Blanda allt tillsammans med vinet, kycklingen, sojan, några kvistar färsk timjan, lagerblad och malen svartpeppar i en påse. Blanda innehållet och låt de marineras i några timmar, helst över natten. 
  2. Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp kycklingfiléerna ur marinaden och låt dem rinna av lite. Värm  olja/smör i en stekpanna på hög värme (det är viktigt att det är varm eftersom filéerna innehåller så mycket vätska att det är lätt att det börjar "koka" istället för att stekas) och stek filéerna på båda sidorna tills det fått en fin yta. Lägg sedan kycklingen i en ugnsfast form.
  3. Sila rödvinsmarinaden från grönsakerna och häll den i en kastrull. Tärna baconen och stek dem i en stekpanna. Koka upp rödvinsmarinaden. Blanda maizena med lite vatten före du bereder din rödvinssås, så slipper du klimpar. Häll baconen i såsen och smaka av med salt och peppar. Stek under tiderna grönsakerna (det som finns kvar av marinaden) från marinaden halvmjuka i en stekpanna. 
  4. Blanda allt tillsammans med kycklingen i den ugnsfasta formen. Strö över några kvistar färsk timjan och låt alltsammans gotta ihop sig en kort stund i ugnen. Har du en termometer kan du lätt hålla reda på när kycklingen är klar, dessvärre hade jag inte det när jag gjorde detta så fick gissa lite. Beroende på hur färdig din kyckling blev när du stekte den, påverkar självklart tillagningstiden i ugnen, Jag hade in min i cirka 10 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar