3 december 2014

JUL SCONES



Vaknade imorse och var så där vrålhungrig som man är ibland. Bestämde mig för att göra en riktigt mysig och julig frukost med varma nybakade scones och (min nya favorit) kaffe smaksatt med kanel.


Jag gjorde ett enkelt grundrecept till min scones som jag halverade (dessa mått är för 4 personer):

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 gram smör/margarin
2 dl mjölk

Sedan tillsatte jag egna kanderade mandlar (recept kommer) och russin för att det skulle fylla både gommen och rummet med jul. 

Smält smöret och låt det svalna. 
Blanda vetemjöl och bakpulver och tillsätt sedan mandlarna och russin. Häll i smör och mjölk och blanda. Dela smeten i fyra delar och platta ut dem till ca 1 cm tjocka plättar. Jag brukar även dra spår i form av ett kors i bröden med en smörkniv och sticka bröden några gånger med en gaffel.

Grädda i ugnen i 200-250 grader i ca. 20 minuter eller tills det fått en fin färg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar